Definicja serwisu internetowego


Serwis aukcyjny charakteryzuje się tym, że udostępnia możliwość sprzedaży i kupna niemal każdego towaru i usługi bez pośredników, przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Sprzedającym zapewniane są wygodne narzędzia służące do wystawiania przedmiotów na sprzedaż i zarządzania transakcjami. Kupującym daje się szeroki wybór towarów podzielonych na czytelne kategorie, łatwe formy licytacji i kupna oraz usługi związane z bezpieczeństwem zakupów w Internecie.

Większość serwisów aukcyjnych działa na tych samych zasadach. Całość czynności zachodzących na aukcji można opisać w ten oto sposób:

  • sprzedający wystawia przedmioty na aukcji – od antyków, poprzez samochody, komputery, książki po sprzęt sportowy; sprzedający akceptuje oferty składane w licytacji albo oferuje opcję Kup teraz, dzięki której kupujący mogą kupić przedmiot natychmiast w ustalonej cenie,

  • podczas aukcji online licytacja zaczyna się od ceny, wskazanej przez sprzedającego i trwa przez kilka dni; w tym czasie kupujący składają swoje oferty; wygrywa ten, którego oferta jest najwyższa w momencie zakończenia aukcji,

  • w aukcji z ceną ustaloną, oferowaną w ramach opcji Kup teraz wygrywa kupujący, który jako pierwszy zaakceptuje cenę, podaną przez sprzedającego; ten sposób sprzedaży jest najbardziej korzystny jeśli zarówno sprzedającemu, jak i kupującemu zależy na jak najszybciej finalizacji transakcji,

  • po zakończeniu aukcji kupujący ustala ze sprzedającym sposób dokonania zapłaty i wysyłki towaru, i w ten sposób transakcja jest finalizowana.

3.2. Działalność serwisów aukcyjnych w Polsce.

Serwisy aukcyjne, podobnie jak cała branża e–commerce, przeżywają okres szybkiego rozwoju. Z roku na rok zwiększa się liczba osób odwiedzających tego typu serwisy, a na aukcjach pojawia się coraz więcej przedmiotów. Największy polski serwis aukcyjny allegro.pl od dawna pozostaje w czołówce najczęściej odwiedzanych stron w polskim Internecie.

Tab. 4. Ranking polskich stron internetowych

Lp.

Nazwa serwisu

Real Users

Liczba odsłon

1.

Google

12 016 348

3 130 382 181

2.

Onet.pl

9 690 643

3 828 121 586

3.

Wirtualna Polska

8 136 265

1 990 160 530

4.

Interia.pl

7 381 080

1 119 320 987

5.

Allegro.pl

7 338 515

4 146 348 211

6.

nasza–klasa.pl

7 321 289

6 093 773 520

7.

o2.pl

7 054 594

987 486 762

8.

youtube.com

6 653 650

714 571 073

9.

Gazeta.pl

6 229 400

417 836 631

10.

wikipedia.org

5 973 318

208 460 337

Źródło: Megapanel PBI/Gemius, luty 2008


Polski rynek jest zmonopolizowany przez serwis allegro.pl. Niemal 90 % wszystkich aukcji odbywa się na jego stronach! Wiąże się to z tym, że serwis ten zaistniał na polskim rynku jako pierwszy i tym samym zdobył największe grono zwolenników. Nie jest to jednoznaczne z tym, że allegro.pl to jedyny serwis oferujący usługi aukcyjne na rynku. Ciągle pojawiają się nowe, jednak ich siła przebicia jest ciągle niewystarczająca. Nie powiodła się również ekspansja na nasz rynek światowego potentata jakim jest eBay. Pomimo tego, że korzystanie z niego było przez pewien czas bezpłatne, Polacy wykazali przywiązanie do serwisu allegro.pl.


Tab. 5. Statystyki polskich serwisów aukcyjnych

Lp.

Serwis

Liczba aukcji

Udział w całym rynku aukcyjnym

1.

Allegro

4 404 461

90.54%

2.

Świstak

251 416

5.17%

3.

Subasta

105 647

2.17%

4.

eBay Polska

69 896

1.44%

5.

Kiermasz

25 025

0.51%

6.

Sprzedam

5 562

0.11%

7.

GoSale

1 376

0.03%

8.

Wszystko

1 214

0.02%

 

Suma

4864597

100%

Źródło: aukcjostat.pl, 10.05.2008


W skali światowej „polski monopolista” wypada również bardzo dobrze. W obecnej chwili zajmuje 7 miejsce pod względem największej ilości aukcji odbywających się w serwisie, ustępując miejsca niektórym oddziałom firmy eBay.


Tab. 6. Liczba aukcji na poszczególnych serwisach aukcyjnych w skali światowej

Lp.

Serwis

Liczba aukcji

Udział w całym rynku aukcyjnym

1.

eBay USA

14 558 164

17.63%

2.

eBay Niemcy

10 491 985

12.70%

3.

eBay Kanada

10 362 309

12.55%

4.

eBay UK

7 627 364

9.24%

5.

eBay Austria

6 029 211

7.30%

6.

eBay Irlandia

4 491 161

5.44%

7.

Allegro

4 404 461

5.33%

8.

eBay Francja

2 777 212

3.36%

9.

eBay Belgia

1 531 554

1.85%

10.

eBay Australia

1 322 607

1.60%

Źródło: aukcjostat.pl, 10.05.2008


3.2.1. Allegro.pl – lider polskiego rynku aukcyjnego


Allegro.pl jest pionierem aukcji internetowych w Polsce. Serwis rozpoczął przeprowadzanie aukcji online w grudniu 1999 roku z nadzieją, że ta forma zawierania transakcji ma wielkie szanse na popularność i zainteresowanie. Twórcą i pomysłodawcą serwisu jest Arjan Bakker, który wspólnie z wówczas 19–letnim zapalonym programistą Tomaszem Dudziakiem stworzyli i rozwinęli własną koncepcję bezpiecznego handlu w polskim Internecie. W 2000 roku zespół Allegro liczył zaledwie 8 osób, a za kwaterę główną służyło 2–pokojowe mieszkanie. Dziś zespół to niemal 300 osób, wyspecjalizowanych w różnych aspektach handlu w Internecie od bezpieczeństwa przez marketing i programowanie na obsłudze klienta kończąc.

Oferując odpowiednie narzędzia i usługi oraz przy pomocy swoim użytkowników, firma osiągnęła i zachowała pozycję największej platformy handlowej w polskim Internecie. Dziś mówi się już o społeczności Allegro, która liczy sobie ok. 6 mln osób.

Serwis Allegro.pl umożliwia szerokiej rzeszy osób i firm nieskrępowany handel w Internecie. Platforma służy do sprzedawania i kupowania towarów oraz usług, poprzez aukcje i po stałych cenach. Na potrzeby dynamicznie rozwijającej się dziedziny handlu w Internecie stworzono szereg narzędzi ułatwiających bezpieczne, szybkie i proste kupowanie – sprzedawanie. Ich partnerami są m.in. banki internetowe, centra autoryzacyjne kart płatniczych oraz największe w kraju portale internetowe. Jako pierwsi współtworzyli też dynamicznie rozwijający się Program Lojalnościowy i System Płatności online.


Rys. 17. Zmiana ilości aukcji w serwisie Allegro.pl od początku jego istnienia do końca 2007 roku

Źródło: statystyki.certus.com


Rys. 18. Zmiana ilości aukcji w serwisie Allegro.pl w 2007 roku

Źródło: statystyki.certus.com

13 grudnia 1999 roku ukazała się pierwsza informacja w prasie o serwisie Allegro. W ten sposób umownie 13 grudnia został oficjalną datą narodzin Allegro. Pierwszą siedzibą firmy była piwnica hurtowni komputerowej. Kilka miesięcy później doszło do przeprowadzki do dwóch mieszkań przy ul. Dąbrowskiego w Poznaniu. Było to wiosną 2000 roku. Firma miała wtedy niecałe 20 osób. Allegro z samego początku miało być serwisem dla hobbystów – pchlim targiem w elektronicznym wydaniu. Wtedy nawet nikt nie marzył o tym czym Allegro jest dzisiaj. Dziennie rejestrowało się kilka osób, ofert było niecałe 500 sztuk. Następnie przeprowadzono się na ulicę Szczepanowskiego. Było to w lutym 2003 roku. Był to elegancki biurowiec, nie do końca jeszcze wykończony. Wtedy w Allegro pracowało około 60 osób i miało co robić. Co chwilę pojawiały się nowe opcje, nowe serwisy w Grupie Allegro, takie jak otoMoto, otoDom, platnosci.pl i inne oraz serwisy zagraniczne, których teraz jest 7. Z roku na rok Allegro znało coraz więcej osób. Serwis przestał być tylko pchlim targiem, coraz więcej osób zamykało swoje sklepy by przenieść swoją sprzedaż do Internetu. W 2004 roku, budynek na Szczepanowskiego przestał mieścić pracowników i we wrześniu zaistniała konieczność przeniesienia się do biurowca na rogu Marcelińskiej i Bułgarskiej. W tym budynku firma pozostała do dzisiaj. Firma liczy obecnie prawie 400 osób. Wszyscy pracownicy dbają o to, aby ponad 6–cio milionowa Społeczność Allegro, codziennie mogła zalogować się do największego e–marketu, zasiadając w swoim fotelu w domu czy w biurze.

Rys. 19. Wygląd strony głównej serwisu w 1999 roku

Źródło: blog.allegro.pl

Rys. 20. Wygląd strony głównej serwisu obecnie (05.05.2008)

Źródło: blog.allegro.pl


Dokonywanie zakupów na allegro jest bezpłatne, jednak wystawianie swoich przedmiotów na sprzedaż jest już objęte pewnymi opłatami. Koszt wystawienia przedmiotu związany jest bezpośrednio z jego wartością. Dodatkowa opłata jest również przewidziana, gdy przedmiot zostanie sprzedany – jest to opłata prowizyjna. Przykładowe cenniki dla najpopularniejszych kategorii są widoczne w tabeli nr 7 i 8.



Tab. 7. Cennik za wystawienie przedmiotu na aukcji w serwisie allegro.pl

Wartość początkowa

Opłata za wystawienie

1,00 – 9,99 zł

0,15 zł

10,00 – 24,99 zł

0,25 zł

25,00 – 49,99 zł

0,50 zł

50,00 – 249,99 zł

1,00 zł

250 zł i więcej

2,00 zł

Źródło: allegro.pl, 13.03.2008


Tab. 8. Opłaty prowizyjne za sprzedaż przedmiotu na aukcji w serwisie allegro.pl

Cena końcowa za 1 sztukę

Prowizja od sprzedaży

Do 50 zł

4% ceny końcowej

50,01 – 1000 zł

2 zł plus 3 % kwoty powyżej 50 zł

1000,01 – 5000 zł

30,50 zł plus 1,5 % kwoty powyżej 1000 zł

Powyżej 5000 zł

90,50 zł plus 0,5 % kwoty powyżej 5000 zł

Źródło: allegro.pl, 13.03.2008


Allegro oferuje sprzedającym mnóstwo kategorii, w których mogą umieścić oferowany przez siebie towar. Odpowiednie zatytułowanie aukcji oraz umieszczenie przedmiotu w odpowiedniej kategorii znacznie ułatwia potencjalnemu kupującemu trafienie na aukcje, a co za tym idzie, zwiększa prawdopodobieństwo sprzedaży. Do najważniejszych kategorii i podkategorii należą:

– ANTYKI i SZTUKA (antyki, malarstwo, antykwariat, meble, porcelana, rysunek)
– BIŻUTERIA i ZEGARKI (akcesoria jubilerskie, biżuteria męska, biżuteria sztuczna, zegarki)
– DLA DZIECI (odzież, wózki i foteliki, zabawki)
– DOM i OGRÓD (wyposażenie, meble, ogród, zwierzęta, narzędzia)
– FILMY (gadżety filmowe, filmy dvd, kasety VHS)
– FIRMA i PRZEMYSŁ (biuro, budownictwo, gastronomia, poligrafia, reklama, rolnictwo)
– FOTOGRAFIA (aparaty fotograficzne, akcesoria fotograficzne, karty pamięci)
– GRY (konsole i automaty, towarzyskie, komputerowe)
– KOLEKCJE (filatelistyka, karty telefoniczne, militaria, modelarstwo, pocztówki)
– KOMPUTERY (komputery PC, dyski i napędy, obraz i grafika, drukarki i skanery)
– KSIĄŻKI i KOMIKSY (książki, komiksy, czasopisma, mapy współczesne, publikacje elektroniczne)
– MOTORYZACJA (samochody, motocykle, części samochodowe, części motocyklowe)
– MUZYKA i INSTRUMENTY (płyty CD, płyty winylowe, płyty dvd, instrumenty)
– NIERUCHOMOŚCI (sprzedaż, wynajem)
– ODZIEŻ, OBUWIE, DODATKI (galanteria i dodatki, odzież damska, odzież męska)
– RTV i AGD
– TV, Video i DVD (kamery, sprzęt AGD, sprzęt audio, elektronika)
– SPORT i TURYSTYKA (sprzęt sportowy, rowery i akcesoria, turystyka, kolekcje sportowe)
– TELEFONY i AKCESORIA (telefony komórkowe, akcesoria GSM, pre–paid, urządzenia stacjonarne)
– ZDROWIE i URODA (kosmetyki pielęgnacyjne, perfumy i wody, zdrowie)


3.2.2. Pozostałe serwisy aukcyjne działające w Polsce


Poza allegro.pl na polskim rynku działają również inne serwisy aukcyjne. Ich popularność w porównaniu z liderem jest jednak znikoma. Spośród wszystkich aukcji jedynie ok. 10 % odbywa się w serwisach innych niż allegro.

Na drugim miejscu pod względem wystawionych aukcji jest serwis swistak.pl. Świstak ruszył testowo 24 października 2003 roku, a od 1 marca 2004 działa w wersji oficjalnej. Powstał jako pierwszy polski bezpłatny serwis aukcyjny. Świstak nie był rewolucją w świecie internetowych aukcji, ale udostępnia wiele drobnych, przydatnych narzędzi, np. możliwość przypomnienia kontrahentowi o wystawieniu opinii i wysyłanie propozycji zmian w kategoriach. Dodatkowo Świstak umożliwia importowanie komentarzy otrzymanych na Allegro oraz wystawionych tam aukcji, dzięki czemu można zaoszczędzić mnóstwo czasu.


Rys. 21. Logo serwisu swistak.pl

Źródło: swistak.pl


Na trzecim miejscu w tym samym rankingu plasuje się subasta.pl. Strona tego serwisu na pierwszy rzut oka przypomina allegro.pl i zapewne nie jest to przypadkowy zbieg okoliczności. Jak mówią sami twórcy serwisu pod uwagę wzięto zalety i wady istniejących obecnie na rynku aukcji oraz sklepów internetowych. Najczęściej oferują one sprzedaż jednej lub wielu sztuk towaru po wylicytowanej lub z góry ustalonej cenie. Często zdarza się, że nie można na żadnej aukcji znaleźć poszukiwanego przedmiotu. Dla takich użytkowników wprowadzono dział "Przedmiotów poszukiwanych".


Rys. 22. Główna strona serwisu subasta.pl, 24.04.2008

Źródło: subasta.pl

Kolejnym serwisem oferującym swoje usługi jest ebay.pl. Jest to tylko oddział największej na świecie firmy w branży. Korporacja może się pochwalić wieloma osiągnięciami na rynku aukcyjnym. Firma eBay została założona we wrześniu 1995 roku i jest notowana na giełdzie Nasdaq. Serwis eBay jest platformą sprzedaży towarów i usług, z której korzystać mogą zarówno osoby prywatne, jak i firmy. Obecnie społeczność eBay to ponad 247 milionów zarejestrowanych użytkowników z całego świata.

W serwisie dostępnych jest ponad 50 tysięcy kategorii, między innymi: przedmioty kolekcjonerskie, antyki, pamiątki związane ze sportem, komputery, sprzęt komputerowy i biurowy, dzieła sztuki, zabawki, lalki, znaczki, komiksy, czasopisma, muzyka, ceramika, szkło, fotografia, elektronika, biżuteria i kamienie jubilerskie.

Firma eBay rozpoczęła działalność w Polsce w 2005 roku i utworzony przez nią serwis natychmiast stał się jedną z najczęściej odwiedzanych witryn związanych z zakupami — w lipcu 2005 zanotowano milion odwiedzin (źródło: Megapanel PBI/Gemius).

Chociaż eBay jest firmą międzynarodową, oferuje platformę handlową eBay Polska w pełni dostosowaną do wymagań i potrzeb użytkowników w Polsce. Społeczność eBay składa się zarówno z Polaków, jak i osób z zagranicy, którzy z pasją podchodzą do handlu.


Rys. 23. Logo serwisu ebay.com

Źródło: ebay.com


Serwisy wymienione powyżej czyli swistak.pl, subasta.pl i ebay.pl należą do tych, w których liczba aukcji w stosunku do wszystkich wystawionych w Polsce przekracza 1 %. Dla wymienionych serwisów jest to kolejno 5,43 %, 1,8% i 1,8 %. Pozostałe serwisy nie przekraczają granicy 1 %.

Na piątym miejscu plasuje się serwis kiermasz.pl. Jest on przeznaczony szczególnie dla kolekcjonerów. Zastosowano w nim rozwiązania typowe dla innych serwisów aukcyjnych. Rejestracja, kupowanie i sprzedawanie są bezpłatne, nie pobiera się prowizji. Wystawianie przedmiotów na licytację nie wymaga weryfikacji danych użytkownika. Serwisy stosują identyczny system komentarzy i oznaczania użytkowników o wysokiej liczbie pozytywnych opinii.1

Kolejny w rankingu jest serwis sprzedam.pl. Serwis ten oferuje tradycyjne rozwiązania, jednak w przeciwieństwie do innych, małych serwisów wprowadził on opłaty za wystawianie przedmiotów. Jak twierdzą jego twórcy sprzedam.pl jest platformą łączącą:

Zorganizowane sklepy internetowe,
Osoby zajmujące się profesjonalnie się handlem internetowym,
Osoby których sprzedaż poprzez aukcje i Internet ma charakter okazjonalny.

Dla profesjonalistów (sklepy internetowe oraz zawodowi sprzedawcy) przygotowano ofertę premium – niewielki miesięczny abonament pozwalający na utrzymanie i promowanie swoich aukcji bez kosztów dodatkowych (zamykanie i ponowne otwieranie bezpłatne).

Następnych serwisem mającym marginalny udział w rynku jest gosale.pl. Jest to serwis aukcyjno ogłoszeniowy, który udostępnia możliwość sprzedaży i kupna towarów i usług bez żadnych opłat. Serwis oferuje wiele udogodnień i ułatwień w obsłudze serwisu przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości oferowanych usług.

Ostatnim serwisem o którym warto wspomnieć jest wszystko.pl. Serwis ten jest niemal bliźniaczym serwisem w stosunku do kiermasz.pl. W przeciwieństwie jednak do niego nie jest on nastawiony przede wszystkim na zainteresowanie kolekcjonerów. Jest internetowym targowiskiem, na którym można znaleźć aukcje dotyczące najróżniejszych przedmiotów.